Blue Monday is een marketingtruc!

Blue Monday is een marketingtruc! Berg je maar! Als ik jou was, zou ik zo snel als mogelijk afreizen naar een zonnig oord, een wijntje pakken en je verliezen in een goed boek. Weg stress, weg zorgen.

Zolang als het nodig is, zal ik blijven vertellen dat dit soort dagen niets meer en niets minder dan een marketingconcept is, alles om jou maar te verleiden tot een aankoop. Blue Monday is al net zo’n dag als Black Friday en eigenlijk kan je erop wachten dat er ook een speciale dinsdag, woensdag en donderdag in het leven wordt geroepen door één of andere slimme marketeer.

Waarom trappen we massaal in dit soort trucjes? Nou ben ik geen neuro marketeer, maar vanuit mijn point of view als stressfysioloog kan ik je vertellen dat dit alles te maken heeft met perceptie, dus hoe je naar de dingen kijkt, wat je gelooft en eerder hebt ervaren. Het zijn jouw waarnemingen en vervolgens jouw gedrag die bepalen of je overgaat tot een

aankoop of dat je leidt aan een seizoensdepressie.

Januari staat bij de meeste mensen bekend als de meest treurige, donkere en depressiefste maand van het jaar. Na weken van lichtjes, feestdagen en vrije dagen moeten we weer de wekker zetten, vroeg opstaan, leven volgens je agenda en tot overmaat van ramp is het ook nog vele uren donker. Zelfs bij het opstaan!

Esther van Wageningen, expert in stressfysiologie, deelt inzichten over hoe onze waarnemingen en ervaringen onze gevoelens in januari beïnvloeden.
Esther van Wageningen, expert in stressfysiologie, deelt inzichten over hoe onze waarnemingen en ervaringen onze gevoelens in januari beïnvloeden.

Dat vinden we dus vervelend en van vervelende dingen houdt ons brein niet. Vervelende dingen gaat ons brein vanuit een wetmatigheid (automatisme) uit de weg. Dus daarom vlucht je in allerlei aankopen doen! En daarom voel je je kortstondig gelukkiger.

Doordat ons brein eenmaal opgeslagen ervaringen blijft repeteren, ook weer zo’n wetmatigheid, ontstaat de overtuiging -als je eenmaal vervelende associaties hebt ervaren- dat je leidt aan een winterdepressie of januari blues.

Een winterblues bestaat dus niet, althans, het ligt niet aan de maand januari als je je somber en neerslachtig voelt. Want waarom hoor je minder tot geen mensen over een winterblues in december? Juist ja, dat komt doordat de meeste mensen de decembermaand associëren met warmte, gezelligheid

en vrije tijd.

Voordat je denkt dat ik jou sombere en neerslachtige gevoelens ontken, zal ik je vertellen wat de werkelijke reden is dat je je wellicht minder goed voelt in de winter en in die periode eerder ontvankelijk bent om te vluchten naar zonnige oorden of het doen van impulsaankopen.

Dat gevoel zit in jouw lijf, nergens anders. Het is een vorm van stress en stress begint in jouw lijf. Dat is de enige reden waarom je je minder goed voelt. Het komt niet door een bepaalde maand, een bepaalde periode, je werk of wat dan ook! Het zijn opgeslagen negatieve ervaringen in jouw brein die iedere keer de boventoon voeren.

Kan je daar dan helemaal niks aan doen? Zeker wel! Zolang als het nodig is, zal ik blijven vertellen dat ermee leren leven of omgaan niet nodig is. Je kunt de stress in je lijf herstellen. Zodat Blue Monday verandert in een blije maandag.

Wil je meer lezen over de stress in jouw lijf? Bekijk dan mijn andere blogs. En mijn boek 'Dweilen met de kraan dicht' lezen, is ook een goed idee; al zeg ik het zelf!

Rheset-logo met naam

Rheset | Esther van Wageningen is eigenaar van de merken 'stressfysioloog' en de 'Stress Fysiologische Aanpak'.


Bedrijfsinformatie

Rheset | Esther van Wageningen

Het Spaarne 23

8253 PE, Dronten

esther@rheset.nl

06-29069566


KvK-nummer: 72908610

BTW-id: NL001595954B53

Meld je aan voor Rhesets Radar

Rhesets Radar is een maandelijkse nieuwsbrief vol inzichten, kennis en oefeningen.