Onderwijs­ervaring

Biografie

 Vanaf 1995 tot en met 2018 ben ik werkzaam geweest in het primair onderwijs. Ik ben gestart als leerkracht en na een aantal jaren voor de klas gestaan te hebben, werd ik Intern Begeleider en adjunct directeur. Na de opleiding tot schoolleider, werd ik, na een klein tijdje in het Speciaal Onderwijs gewerkt te hebben, in april 2008 directeur van een basisschool in Almere. De eerste jaren heb ik dit in een duo directie gedaan, vanaf 2015 tot en met 2018 gaf ik alleen leiding aan de school. In 2019 besloot ik het roer om te gooien en dit was het begin van mijn eigen bedrijf Rheset. De naam Rheset is een anagram (letterhussel) van mijn voornaam Esther, maar staat ook voor de verandering (re-set) die iedereen kan doormaken als je een traject met mij aangaat. De letter -h- verwijst tevens naar werken vanuit mijn hart en naar het werken met human, oftewel mensen. 

Team­workshop

De eerste twee Rheset jaren heb ik diverse teamtrajecten op basisscholen begeleid en een periode als interim teamleider gewerkt in het VO. Vanaf 2021 geef ik alleen nog workshops gericht op stress en burnout preventie. Hierbij is de Brein Regie Methodiek leidend en door vanuit deze methodiek het vraagstuk rondom stress en burnout te benaderen, komt dit het onderwijs en dus de leerlingen uiteindelijk ten goede. Benieuwd naar deze aanpak? Neem dan contact met mij op.

Leraren­academie

Als inhoudelijk expert en adviseur ben ik twee jaar betrokken geweest bij de werkzaamheden van het bedrijf e-learning wizard, oftewel de lerarenacademie. Het professionaliseren van je team kan heel goed door de inzet van e-learning modules; efficiënt, altijd beschikbaar, duurzaam en modern. Afgestemd op de indicatoren van de inspectie en met meer dan 100 cursussen. Voor meer informatie over dit bedrijf, zie: www.e-learningwizard.nl

Wat mensen vertellen over mij

Esther heeft een echt onderwijs hart. Ze heeft een goede kijk op visie en belicht het onderwijs vanuit verschillende vernieuwende hoeken. Iets waar we veel van kunnen leren in het onderwijs. Ze gaat voor goed onderwijs, daarbij gaat ze graag het gesprek aan met het team en zal geen personeelslid uit het oog verliezen. Esther kan je in leerstand brengen en helpen te groeien in deze tijd waarin zoveel lijkt te moeten in het onderwijs. Met haar positieve feedback kan je echt groei doormaken. Esther is een fijne collega waar ik zeker nog eens samen mee zou willen werken.
- Nathanja van Wijhe, leerkracht basisonderwijs

Esther is een mooi mens. In onze 7-jarige samenwerking in het primair onderwijs, heb ik haar leren kennen als een collega die op een positieve en praktische manier gedreven is om doelen te bereiken. Zij is betrokken, duidelijk in haar communicatie en durft buiten kaders te denken. Bovendien zijn passie, plezier en balans onlosmakelijk met haar verbonden. Esther is iemand waarmee je kunt bouwen en iemand waarop je kunt bouwen.
- Ruth Julen, teamleider VMBO

Enthousiast, gedreven, empathisch vermogen én een duidelijke stip op de horizon. Deze woorden komen direct bij mij naar boven wanneer ik aan Esther denk. Ik ken Esther als iemand die sterk is in het afwegen van belangrijke beslissingen, waarbij ze haar doel goed voor ogen houdt. Altijd denken in kansen en mogelijkheden. Doelgericht, hoge verwachtingen hebben van de mensen waarmee je werkt, oprechte interesse tonen in deze mensen en je waardering uitspreken, hebben er voor gezorgd dat Esther een geweldige directeur is geweest op onze school.
- Anne Bos-de Vries, leerkracht basisonderwijs

  • To-the-point, houdt van direct actie te ondernemen
  • Eerlijk en oprecht
  • Communicatief erg vaardig, zeer duidelijk in wat je wil
  • Alles zeer positief bekijken, glas is altijd half vol ipv half leeg
  • Strakke planning tijdens meetings/vergaderingen
  • Heb enkele problemen met je besproken en je geeft mij daarna een goed gevoel over de situatie. Je luistert oprecht en geeft daarna goed advies, maar je bent ook kritisch over mijn denkbeeld (erg fijn, bedankt)
  • Soms ga je in mijn beleving net iets te ver door in je positief denkbeeld, niet alles is altijd maar positief op te vatten
  • Een energieke en motiverende invloed op het team, de welbekende frisse wind
- Stefan Jeurink, docent LO, VMBO

Een aantal jaren heb ik met Esther mogen werken bij Stichting Prisma Almere. Dat was een mooie samenwerking, Esther is een prima sparringpartner. Zij kan zich inleven in situaties die zich voordoen en kan daar ook adequaat naar handelen. Verbinding en handelen vanuit visie staan daarbij centraal voor haar. Ze is een luisterend oor en durft zichzelf ook kwetsbaar op te stellen. Dat maakt haar authentiek en oprecht. Met Esther in huis, kan je de toekomst zeker aan.

- Frank Groot, directeur basisonderwijs

Door de jaren heen heb ik Esther leren kennen als een betrouwbare onderwijspartner. Vanwege haar ruime ervaring met de verschillende facetten van het onderwijs, kun je op alle vlakken met haar sparren. Haar passie en creativiteit werken ontwapenend. Daarnaast is zij in staat een organisatie met een glimlach en humor te leiden. Esther is een prettig mens met hart voor het onderwijs.
- Mariska Kloppenburg, directeur Bijzonder Jij, Instituut voor studiebegeleiding, onderwijsadvies en orthopedagogiek

In de maanden dat Esther bij ons werkt hebben we vrij intensief samengewerkt. Ik heb Esther leren kennen als een sociale no nonsens teamleidster die graag werkt aan het verbeteren van processen in organisaties en de persoonlijke ontwikkeling van haar teamleden. Esther heeft oprechte interesse in de mens achter de werknemer en neemt de tijd om mensen te leren kennen. Nog geen drie weken na Esther haar start op onze school ging deze dicht vanwege corona. Toch heeft Esther in een razend tempo onze organisatie leren kennen en kan ze erg snel en goed aanvoelen op welke vlakken zij een toegevoegde waarde kan zijn.
- Anton Ketellapper, docent economie, VMBO

Als adviseur voor de Lerarenacademie verzorgt Esther uitstekende trainingen en workshops. Van introducties bij teams tot directieworkshops op maat! Esther staat open voor vernieuwing, is betrouwbaar en heeft veel ervaring binnen het onderwijs op alle niveaus. Ze heeft een zeer professionele houding, die samen met Esther’ s aanstekelijke enthousiasme zorgt voor een succesvolle samenwerking. Aanrader!
- Klaas Bellinga, directeur E-learning Wizard

Bijna 10 jaar heb ik samen met Esther gewerkt op basisschool De Windwijzer.

Ik heb Esther leren kennen als een betrokken, gedreven en zeer bekwame directeur en collega. Esther is een “mensenmens” die oog heeft voor haar collega’s en de kinderen. Zij was een directeur die alle kinderen bij naam kende omdat zij het persoonlijk contact belangrijk vindt, ze had dan ook vaak gesprekjes/grapjes met leerlingen en nam de tijd voor collega’s. Esther heeft humor en is dan ook altijd in voor een grapje of een feestje maar neemt ook op een heel natuurlijke manier de leiding als dit nodig is. Ik heb veel geleerd van Esther zowel op didactisch, organisatorisch en persoonlijk vlak.  Ik voelde altijd haar vertrouwen in mij en dat maakte dat ik keuzes durfde te maken die in mijn ogen nodig zijn voor mijn ontwikkeling als leerkracht. Esther heeft de gave om mensen te laten groeien door naar ze te luisteren, door te vragen en op een fijne manier naar zichzelf te leren kijken om kwaliteiten en leerpunten te benoemen. Esther is iemand die niet achter de massa aan loopt ten aanzien van innovaties maar kritisch kijkt naar de keuzes die ze maakt. Ze heeft mij geleerd wat de waarde van de vraag WHY is, dit is een vraag die ik mijzelf nog steeds stel. Dit heeft mij geholpen bij het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten. 

Ik kijk met veel plezier terug op de periode waarin ik met Esther heb mogen werken en van haar heb mogen leren.

- Harmien van Elp, groepsleerkracht en teamleider basisonderwijs