Onderwijservaring & trainingsacteur
In het laatste kwartaal van 2021 heb ik de opleiding tot trainingsacteur succesvol doorlopen en met een certificaat afgerond. Door mijn jarenlange ervaring in het onderwijs kan ik nu als trainingsacteur een bijdrage leveren om een brug te slaan tussen de theorie en de praktijk. Ik kan tijdens studiedagen, cursussen of assessments ingezet worden om de de cursist te helpen bij zijn of haar ontwikkelvraag. Door middel van spel en in een veilige setting oefenen we de casus, zodat de betrokken persoon een positieve leerervaring opdoet én goed beslagen ten ijs komt als het daadwerkelijke gesprek of de situatie zich voordoet.
Biografie
Vanaf 1995 tot en met 2018 ben ik werkzaam geweest in het primair onderwijs. Ik ben gestart als leerkracht en na een aantal jaren voor de klas gestaan te hebben, werd ik Intern Begeleider en adjunct directeur. Na de opleiding tot schoolleider, werd ik, na een klein tijdje in het Speciaal Onderwijs gewerkt te hebben, in april 2008 directeur van een basisschool in Almere. De eerste jaren heb ik dit in een duo directie gedaan, vanaf 2015 tot en met 2018 gaf ik alleen leiding aan de school. In 2019 besloot ik het roer om te gooien en dit was het begin van mijn eigen bedrijf Rheset. De naam Rheset is een anagram (letterhussel) van mijn voornaam Esther, maar staat ook voor de verandering (re-set) die iedereen kan doormaken als je een traject met mij aangaat. De letter -h- verwijst tevens naar werken vanuit mijn hart en naar het werken met human, oftewel mensen.
Teamworkshop
De eerste twee Rheset jaren heb ik diverse teamtrajecten op basisscholen begeleid en een periode als interim teamleider gewerkt in het VO. Vanaf 2021 geef ik alleen nog workshops gericht op stressfysiologie en de invloed daarvan op je lijf en leven. Ik vertel wat de Brein Regie Methode inhoudt en neem de mensen mee in wat de inzet van de methode kan betekenen voor het individu én de organisatie. Wanneer een organisatie door middel van de inzet van de methode meer regie krijgt over het percentage verzuim en anders durft te kijken naar het vraagstuk rondom stress en burnout, komt dit het bedrijf, de organisatie, de zorg, het onderwijs uiteindelijk ten goede. Benieuwd naar deze aanpak? Neem dan contact met mij op.
Lerarenacademie
Als inhoudelijk expert en adviseur ben ik twee jaar betrokken geweest bij de werkzaamheden van het bedrijf e-learning wizard, oftewel de lerarenacademie. Het professionaliseren van je team kan heel goed door de inzet van e-learning modules; efficiënt, altijd beschikbaar, duurzaam en modern. Afgestemd op de indicatoren van de inspectie en met meer dan 250 cursussen. De lerarenacademie wordt gemaakt door E-learning Wizard. Voor meer informatie over dit bedrijf, zie: www.e-learningwizard.nl
Wat mensen vertellen over mij
- To-the-point, houdt van direct actie te ondernemen
- Eerlijk en oprecht
- Communicatief erg vaardig, zeer duidelijk in wat je wil
- Alles zeer positief bekijken, glas is altijd half vol ipv half leeg
- Strakke planning tijdens meetings/vergaderingen
- Heb enkele problemen met je besproken en je geeft mij daarna een goed gevoel over de situatie. Je luistert oprecht en geeft daarna goed advies, maar je bent ook kritisch over mijn denkbeeld (erg fijn, bedankt)
- Soms ga je in mijn beleving net iets te ver door in je positief denkbeeld, niet alles is altijd maar positief op te vatten
- Een energieke en motiverende invloed op het team, de welbekende frisse wind
Een aantal jaren heb ik met Esther mogen werken bij Stichting Prisma Almere. Dat was een mooie samenwerking, Esther is een prima sparringpartner. Zij kan zich inleven in situaties die zich voordoen en kan daar ook adequaat naar handelen. Verbinding en handelen vanuit visie staan daarbij centraal voor haar. Ze is een luisterend oor en durft zichzelf ook kwetsbaar op te stellen. Dat maakt haar authentiek en oprecht. Met Esther in huis, kan je de toekomst zeker aan.
Vanwege haar ruime ervaring met de verschillende facetten van het onderwijs, kun je op alle vlakken met haar sparren. Haar passie en creativiteit werken ontwapenend. Daarnaast is zij in staat een organisatie met een glimlach en humor te leiden. Esther is een prettig mens met hart voor het onderwijs.
Bijna 10 jaar heb ik samen met Esther gewerkt op basisschool De Windwijzer.
Ik heb Esther leren kennen als een betrokken, gedreven en zeer bekwame directeur en collega. Esther is een “mensenmens” die oog heeft voor haar collega’s en de kinderen. Zij was een directeur die alle kinderen bij naam kende omdat zij het persoonlijk contact belangrijk vindt, ze had dan ook vaak gesprekjes/grapjes met leerlingen en nam de tijd voor collega’s. Esther heeft humor en is dan ook altijd in voor een grapje of een feestje maar neemt ook op een heel natuurlijke manier de leiding als dit nodig is. Ik heb veel geleerd van Esther zowel op didactisch, organisatorisch en persoonlijk vlak. Ik voelde altijd haar vertrouwen in mij en dat maakte dat ik keuzes durfde te maken die in mijn ogen nodig zijn voor mijn ontwikkeling als leerkracht. Esther heeft de gave om mensen te laten groeien door naar ze te luisteren, door te vragen en op een fijne manier naar zichzelf te leren kijken om kwaliteiten en leerpunten te benoemen. Esther is iemand die niet achter de massa aan loopt ten aanzien van innovaties maar kritisch kijkt naar de keuzes die ze maakt. Ze heeft mij geleerd wat de waarde van de vraag WHY is, dit is een vraag die ik mijzelf nog steeds stel. Dit heeft mij geholpen bij het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten.
Ik kijk met veel plezier terug op de periode waarin ik met Esther heb mogen werken en van haar heb mogen leren.